SEO: pozycjonowanie i optymalizacja
O widoczności, dostępności i użyteczności strony WWW
Nikogo nie trzeba dzisiaj przekonywać do posiadania własnej strony WWW, ale na czym polega skuteczność pozycjonowania oraz jak się odpowiednio optymalizuje internetowe witryny wymaga już czasami zachęcenia i pewnego wprowadzenia.
Ludzie odkrywają, ludzie komentują i ludzie linkują
W skutek tego, że wyszukiwarka nie posiada zdolności oceniania treści, a potrafi tego dokonać jedynie człowiek, to ranking wyników wyszukiwania powstaje między innymi w oparciu o popularność internetowych serwisów. Wobec tego podczas projektowania strony WWW, aby przyciągnąć uwagę użytkowników i wyszukiwarek, należy skupić się przede wszystkim na:
- tworzeniu użytecznych treści
- zadbaniu o pełną dostępność serwisu
- zapewnieniu jak najszerszej widoczności witryny
- najważniejszym, realizacji wytyczonych celów
Właściwa optymalizacja strony jest podstawą efektywnego pozycjonowania, co wymaga ogromnej pracy i zaangażowania twórcy strony WWW.Webstach
Na czym polega pozycjonowanie stron w internetowych wyszukiwarkach?
Jednym z głównych celów właściciela strony WWW jest jej pozycjonowanie. Ten długotrwały proces, który ma na celu poprawić jakość i ilość ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, nie jest jednorazową akcją, gdyż ma swój początek, ale nie posiada zakończenia.
Wyszukiwarka opiera się na mierzeniu ważności i trafności internetowych stron dla wpisywanych zapytań, a organiczne wyniki wyszukiwania są wynikiem swego rodzaju "głosowania". Ranking wyszukiwania powstaje w oparciu o wiele algorytmów, ale najważniejszy z nich to "oddane głosy" w postaci odnośników do pozycjonowanej witryny. Ilość, a przede wszystkim jakość łączy przychodzących ma ogromne znaczenie w rankingu, ponieważ są świadectwem wartości docelowej treści oraz umożliwiają przyporządkowanie pozycjonowanej strony do odpowiedniej kategorii tematycznej. Im większa ilość dobrej jakości odsyłaczy tym większa popularność, a co za tym idzie wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania dla odpowiednich zapytań.
Widoczność w wyszukiwarkach
Dlaczego linki przychodzące są tak ważne? Świat wyszukiwarek jest bardzo podobny do świata rzeczywistego, co można zobrazować przykładem i odpowiedzią na filozoficzne pytanie: czy gdy drzewo upada w lesie i nie ma nikogo, kto by to usłyszał, to czy wydaje ono dźwięk?
Podobne pytanie można sformułować w kontekście stron WWW: czy internetowa witryna stanowi jakąkolwiek wartość, jeśli nikt o niej nie wie oraz nikt jej nie poleca i nie można jej odnaleźć?
W odpowiedzi na pierwsze pytanie, czy upadające drzewo wydaje dźwięk, można ująć w refleksyjny sposób, że dźwięk nie powstaje, ze względu na brak słuchaczy. Również strona internetowa przez brak odbiorców, czyli nikomu nieznana, przez nikogo nieodkryta i nie pozwalająca się odnaleźć, nie stanowi żadnej wartości.
Dlatego warto się postarać i zdobywać sporą ilość "głosów poparcia" z jak najlepszych źródeł w celu zapewnienia jak najszerszej widoczności swojej strony w Internecie.
Co to jest SEO i na czym polega optymalizacja strony WWW?
Termin SEO stał się na tyle szerokim pojęciem, że trudno jest dzisiaj znaleźć dwie identyczne definicje. Obecnie to zagadnienie posiada wiele znaczeń, ale w najogólniejszym tłumaczeniu SEO (Search Engine Optimization) z angielskiego oznacza optymalizację strony WWW pod wyszukiwarki.
Gdy w Polsce wspomina się o SEO to myśli się o optymalizacji albo pozycjonowaniu, ale najwłaściwszym tłumaczeniem pojęcia jest właśnie optymalizacja. A skuteczne pozycjonowanie, czyli osiąganie wysokich pozycji jest przede wszystkim skutkiem właściwej optymalizacji.
W procesie powstawania strony internetowej należy uwzględnić jej właściwą optymalizację, aby zapewnić pełną dostępność, ale nie można pominąć najważniejszego celu strony, jakim jest użyteczność dla odbiorcy.
Dostępność serwisu WWW
Dobre praktyki w projektowaniu serwisów internetowych, w pełni dostępnych dla wyszukiwarek, gwarantują wysoką efektywność pozycjonowania, które jest szczególnie zależne od dostępności witryny. Dostępność jest bardzo ważna, ponieważ dotyczy każdego użytkownika poszukującego informacji przy pomocy internetowej wyszukiwarki. Można powiedzieć, że serwis WWW jest dostępny, wtedy gdy wyszukiwarki i użytkownicy mają pełen wgląd do jego zawartości.
Coraz więcej firm interesuje się tematem dostępności i wyraża chęć skutecznego wdrażania jej zasad na swojej stronie WWWWebstach
Dostępność rozpatrywana jest na dwóch płaszczyznach: informacyjnej i technicznej. Informacyjność serwisu jest najważniejsza z punktu widzenia użytkownika, ale skuteczność dotarcia do odbiorcy zależy już od technicznego przygotowania struktury informacji.
Innymi technicznymi cechami dostępności serwisu WWW są bezawaryjność i niezawodność, które muszą zostać bezwarunkowo uwzględnione, gdyż użytkownicy Internetu oczekują możliwości odczytania strony w każdej chwili i na dowolnym, podłączonym do sieci urządzeniu.
Naprawdę warto poświęcić czas każdemu elementowi na optymalizację, ze względu na fakt, że wszystkie detale mają niebotyczny wpływ na pozycjonowanie. W oparciu o najpopularniejsze słowa kluczowe właściwa optymalizacja tytułów, nagłówków, treści i alternatywnych tekstów dla obrazów z całą pewnością pozytywnie wpływają na osiąganie pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego dostępność powinna być najbardziej docenionym aspektem podczas projektowania internetowej witryny, ponieważ dla właściciela strony jest szczególną inwestycją.
Ważnym jest, aby zrozumieć ideę dostępności i skutecznie ją wdrażać, na każdym etapie projektowania i budowania serwisu WWW.Webstach
Użyteczność stron WWW
W sytuacji kiedy znaczna część życia toczy się w sieci pojęcie użyteczności nabrało szczególnie istotnego znaczenia w odniesieniu do projektowania i pozycjonowania stron WWW.
Użyteczność jest "złotym środkiem" pomiędzy funkcjonalnością serwisu WWW, a jego nieskomplikowaną obsługą i przystępnym odbiorem treści. To co na stronie najistotniejsze musi być sugestywne i natychmiast rzucać się w oczy. Obszary powinny być wyraziste, a każde logiczne powiązanie elementów obowiązkowo podkreślone wizualnie i strukturalnie.
Z tego powodu wcześniej omawiana dostępność stanowi podstawę użyteczności, gdyż bez odpowiedniego dostępu do serwisu WWW, wyszukiwarki nie zindeksują zawartości, a użytkownicy nie zobaczą witryny w wynikach wyszukiwania i nie zdobędą informacji, które właściciel strony pragnie mu przekazać.
Użyteczność dla wyszukiwarek
Istnieje wiele sposobów, aby wyszukiwarki mogły dostrzec i zindeksować dany serwis internetowy, ale kluczowym aspektem jest poznanie jak wyszukiwarki widzą i czytają strony WWW.
Takie czynności jak odczytanie i zrozumienie tekstu, nie sprawiają wyszukiwarkom najmniejszych problemów, ale z ogromną trudnością interpretują graficzne elementy strony, ponieważ informacje przekazywane przez obrazy są możliwe do zinterpretowania jedynie przez człowieka. Dlatego zasadniczą rolę w odbiorze witryny pełni struktura serwisu oraz architektura informacji, czyli dostępność danych o stronie wraz ze zoptymalizowaną zawartością tekstową i graficzną.
Użyteczność dla odbiorcy
Architektura informacji na stronie, czyli organizacja i prezentacja treści, jest równie ważna z punkt widzenia odbiorcy strony WWW, ponieważ użyteczność treści jest podstawowym wymogiem stawianym każdej internetowej stronie. Kiedy użytkownicy przechodzą z listy wyników wyszukiwania oczekują konkretnych korzyści, a to czego poszukują w Internecie najczęściej to różnego rodzaju informacje o bieżących wydarzeniach, opinie o produktach lub usługach, dane teleadresowe oraz multimedia i wiele innych.